Clan Wars FAQ

Poniżej zostały opisane ogólne założenia Wojen klanowych oraz zasady którymi kierujemy się na wojnach w naszym klanie.

Na wstępie przepraszam wszystkie jakże cenione osoby płci pięktnej w naszym klanie – ze względu na moim zdaniem kiepską czytelność tekstów z odmianą byłeś (-aś) w tekstach ciągłych, tekst ten jest pisany w odmianie męskiej. Następny, obiecuję, będzie pisany do was 🙂


1. Podstawy – czyli o co w tym wszystkich chodzi?

2. Jeśli chcesz brać udział w następnej wojnie (lub nie)…

3. Preparation Day

4. Co powinienem atakować?

5. Jak przygotować się do ataku?

6. Jak przygotować swoją wioskę do CW?

7. Loot?



1. Podstawy – czyli o co w tym wszystkich chodzi?

W grze Clash of Clans występują trzy rodzaje ataków:

  • Single Player – Ataki na gotowe wioski goblinów;
  • Multiplayer – Ataki na innych graczy;
  • Clan Wars – Wojny klanów – To właśnie o nich będzie ten wpis;

Wojny klanowe charakteryzują się kilkoma istotnymi cechami:
– O wygranej decyduje wynik łączny – jest to wojna grupowa gdzie każdy atak jest istotny. Wygrywa klan który zdobędzie większą łączną ilość gwiazdek.
– Nie wszyscy z klanu muszą brać udział w każdej wojnie.
– Wojna jest zawsze pomiędzy dwoma klanami.
– W wojnie bierze udział taka sama ilość graczy z każdego klanu.
– Teoretycznie dobierane są klany o podobnym poziomie rozwoju graczy.
– Wojna dzieli się na dwa etapy – “Preparation Day” i “Battle Day”. Oba łącznie trwają 47 godzin.
– Wojna daje Bonus Loot – w wypadku przegranej dużo mniejszy niż w wypadku wygranej.

Jak prosto można zauważyć, cały proces trwa około dwóch dni. Jako, że nasz klan jest klanem wojennym, wojny są bez przerwy. Co dwa dni startujemy z nową wojną 🙂

Wróć do spisu treści


2. Jeśli chcesz brać udział w następnej wojnie…

Aby brać udział w wojnie musisz zostać wybrany przez Leadera który wybiera skład do wojny.

Podstawową i jedyną formą zgłaszania twojej gotowości jest ustawienie znacznika CW na odpowiedni kolor.
Znajdziesz go wchodząc na swój profil. Zielony “I’m IN” oznacza, że chcesz, czerwony “I’m OUT” oznacza, że nie chcesz brać udziału w wojnach.
Zawsze pilnuj aby był on w odpowiednim ustawieniu!
Pamiętaj również, że ustalając skład na wojnę możemy Cię do niej zakwalifikować lub nie niezależnie od niego.
Jeśli jednak w momencie ustalania składu miałeś wybrane “I’m OUT” – nie masz obowiązku oddania ataków na CW.

Przede wszystkim jednak musisz spełniać konkretne wymagania aby zostać zakwalifikowanym. Nie trafisz na wojnę jeśli:
– Masz status “new” (czyli jesteś w klanie od nie więcej niż 3 dni).
– Trafiłeś do klanu ze statusem “Ineligible for War” (szara tarcza) – oznacza on, że opóściłeś poprzedni klan w trakcie wojny w której brałeś udział. Musisz poczekać, aż nabierzemy do ciebie zaufania.
– Twoja wioska jest niepoprawnie rozwinięta. W skrócie – jeśli własnym wojskiem byłbyś w stanie zdobyć 3* atakując własną wioskę to nadajesz się na wojny.
– Dostałeś ban na wojny.

Dodatkowo nie powinieneś brać udziału w wojnie jeśli:
– Nie masz możliwości robienia spelli – jeśli twoje spell factory są w trakcie rozbudowy i zapomniałeś dać “Out” nie zdziw się jeśli będziemy od ciebie wymagać ich zgemowania.
– Jesteś w trakcie ulepszania swoich herosów.
– Z niewytłumaczalnych pobudek nie możesz produkować swojego najlepszego wojska, bo ulepszasz baraki zapomniawszy o rozbudowie mininimum dwóch na zmianę..
– Nie masz czasu aby oddać dwa przemyślane i terminowe ataki zgodnie z taktyką

Co nie przeszkadza w braniu udziału w wojnach:
– Brak funduszy – to jest największe nieporozumienie – zdobycie odpowieniej ilości eliksiru lub ropy na atak to zwykle 20 min ataków na multi..
– Ulepszasz obronę – na CW wszystkie budowle obronne oraz pułapki są aktywne. Jeśli w normalnej wiosce są rozbudowywane – na wojnie będą aktywne na ostatnim skończonym lvlu przed rozbudową.
– Oddałeś ostatnio złe ataki – nic tak nie pomaga, jak praktyka. Nie chowaj głowy w piasek 😉

Niezależnie od powyższych czasem możesz trafić lub nie trafić na wojnę decyzją lidera któremu brakuje odpowiedniej ilości klanowiczów do domknięcia składu. Wojny są zawsze w grupach będących wielokrotnością liczby 5.

W celu rozwiania wątpliwości – jakość twoich ataków nie decyduje o braniu udziału w wojnach. Jeśli słabo atakujesz ale widzimy w tobie potencjał (widać postępy, rozwój, gotowość do słuchania rad innych itp.) to i tak będziemy wybierać Cię na wojny. Jeśli jednak słabo atakujesz i nie widzimy szans na poprawę – po prostu wylecisz z klanu – to klan wojenny suma sumarum 🙂

Wróć do spisu treści


3. Preparation Day

Ok. Trafiłeś na wojnę. Co dalej?
Pierwsze 23 godziny po wylosowaniu przeciwnika to tak zwany “Preparation Day”. W trakcie jego trwania możesz zmieniać layout swojej wioski CW, dyskutować o taktyce ataków, porównywać wioski przeciwników itp.
Często spotykanym trickiem jest mylące ustawienie wioski podczas trwania “Preparation Day” i jej szybka zmiana na minutę, dwie przed końcem.

Istotnym tematem są jednostki obronne w zamkach na CW. Clan Castle aktywne na CW podczas obrony jest NIEZLAEŻNE od Clan Castle którego używasz do wszystkich ataków. Jednostki dodane do CC odnawiają się podczas trwania danego CW. W klanie przyjmujemy startegię uzupełniania wszystkch zamków na CW przez Leaderów. Jeśli więc nie zostałeś poproszony o dodawanie jednostek do CC na mapie CW – NIE DODAWAJ ICH.
Równocześnie jeśli masz przemyślany layout swojej bazy i chcesz konkretne jednostki aby go wzmocnić – wpisz to w RQ swojej bazy na CW. Jeśli nie – nie przemuj się – my już będziemy wiedzieć co najlepiej dodać.

Wróć do spisu treści


4. Co powinienem atakować?

Najważniejszą częścią CW są ataki. Na każdym CW masz dwa ataki. Oba ataki podlegają ścisłym regółom których przestrzeganie jest jedyną drogą do pozostania w naszym klanie 😉

Każdy atak jest nagradzany adekwatną ilością gwiazdek od 1 do 3. Jedną gwiazdkę zdobywasz za zniszczenie 50% budynków wroga, jedną za zniszczenie TH i jedną za zniszczenie 100% wioski.
My ataki dzielimy na dwa rodzaje:
– Udane – zdobyłeś lub poprawiłeś na 3* wioskę wroga
lub
– Nieudane – zdobyłeś dwie gwiazdki lub mniej.
Brak trzech gwiazdek oznacza stracony atak – i tak ktoś musi go poprawić.
Jedynym wyjątkiem są bardzo trudne wioski powyżej poziomu najmocniejszego gracza na wojnie, gdzie często 2* są również sukcesem 🙂

Taktyka

Przed każdą wojną wysyłamy TAKTYKĘ wewnętrznymi wiadomościami w grze. Dostaje je każdy klanowicz. Przed KAŻDYM atakiem obowiązkowo najpierw sprawdzaj INBOX – możliwe, że ustalone zostały nowe wytyczne którym ZAWSZE musisz się podporządkować.

Niezależnie od taktyki im wyższy masz numer na mapie, tym szybciej powinieneś atakować – bardzo ułatwia to planowanie, szczególnie przy drugich atakach.

Najczęściej taktyka będzie określać ramy czasowe ataków oraz cel pierwszego ataku. Na przykład:
Taktyka na wojnę: Pierwszy atak na lustro + 1 w pierwsze 10h, drugi atak na pewne 3*. Ostatnie 4h tylko dla leaderów.
Lustro to wioska przeciwnika o takim samym numerze jak twój. Lustro +1 oznacza wioskę o numerze o 1 wyższym (czyli woskę o 1 niżej na mapie niż twoja).
Pierwsze 10h jest myślę oczywiste – zwróć tylko uwagę, że na mapie czas jest odliczany do końca wojny. Tak więc pierwsze 10H upływa kiedy na mapie CW będzie widoczne 14 godzin do końca.
Drugi atak na pewne 3* oznacza atak na NAJWYŻSZĄ BAZĘ którą NA PEWNO poprawisz na 3 gwiazdki. Pamiętaj! Nic nam nie dają ataki które “miały się udać” ale skończyły się niepowodzeniem!

Pierwszy atak

Pierwszy atak jest najważniejszy. Jeśli większość pierwszych ataków zostanie zrobionych na 3* to mamy spore szanse wygrać wojnę. Niezależnie od taktyki staraj się wykonać pierwszy atak możliwie szybko (najlepiej w przeciągu pierwszych 2 godzin wojny). Ważny jest tutaj aspekt psychologiczny – zdarzają się klany które po serii naszych dobrych ataków tracą ducha walki i się poddają.
NIGDY nie oddawaj ataku po czasie na niego przewidzianym – psuje to całą taktykę i uniemożliwia dobre dostosowanie atakujących do wiosek do poprawy!

Na przygotowanie do pierwszego ataku masz dużo czasu – staramy się wysyłać taktykę możliwie wcześnie. Wykorzystaj to!

Drugi atak

Drugi atak to zwykle poprawa nieudanych lub nieoddanych pierwszych ataków. Ważne są dwie rzeczy:
– Po pierwsze ZAWSZE atakuj wioski gdzie jesteś pewien zdobycia 3 gwiazdek. Lepszy jest cel trochę mniej ambitny ale pewny, niż bardziej ambitny ale nieudany.
– Po drugie czekaj z atakiem do drugiej połowy wojny. Dzięki temu będziesz mieć pełen wybór wiosek możliwych do zaatakowania i lepiej wykorzystasz swój atak.

Jeśli wszystkie wioski w twoim zasięgu są już poprawione na 3* – atakuj z pełnym zaanagżowaniem wojska, spelli i pełnym cc dowolny AMBITNY cel dla praktyki – bez wyjątków!

Rezerwacja wiosek

W klanie nie praktykujemy rezerwacji wiosek z wyjątkiem konkretnych wytycznych jednego z leaderów – pierwsze ataki przebiegają na wyznaczone cele. Drugie ataki robimy zgodnie z zasadą kto pierwszy ten lepszy.
Oczywiście należy starać się unikać atakowania wnioski na które ktoś właśnie przygotowywuje wojsko. Niemniej czasem nie sposób czytać na bierząco cały czas czat – może zdażyć się więc sytuacja, że ktoś zaatakuje twój drugi cel nieświadomie.

Wróć do spisu treści


5. Jak przygotować się do ataku?

Podstawową zasadą jest konieczność ataku zawsze najlepszym wojskiem, z wszystkimi zaklęciami oraz pełnym i DOPASOWANYM wojskiem w CC.
Każdy z ataków powinien być dobrze zaplanowany – jeśli nie masz czasu albo środków nie powinieneś być na CW. Jeśli jesteś oczekujemy od Ciebie pełnego zaandażowania w najlepszym wosjku i ewentualnym wyczekaniu odpowiedniej ilości czasu na odpowienie CC.

Musisz zdawać sobie sprawę, że Leaderzy wydają setki tysięcy eliksiru i ropy na uzupełnianie również twojego zamku na CW. Koszt ten nawet przy wygranej wojnie nigdy się nie zwraca. Jest to po prostu nasza inwestycja w klan i nie akceptujemy twojego mniejszego zaangażowania niż maksymalne. Tak, prawdą jest, że wojsko dodawane do zamków obronnych na CW nie liczy się do donatów ani twoich (jako otrzymane), ani Leadera (jako dane). Na miesiąc wychodzi tego średnio ponad 10 tysięcy NAJLEPSZYCH jednostek.
Doceń.

Przygotowanie do ataku to kilka kolejnych działań:

  • Analiza atakowanej wioski. Określenie możliwych miejsc z pułapkami, teslami. Sprawdzenie zasięgu każdego z budynków obronnych, jego siły rażenia czy ich wzajemnego nakładania się
  • Analiza CC broniącego wioski. Po pierwsze ile w nim jest miejsca. Po drugie jakie wojsko może w nim się znajdować (uzupełniać zamki mogą tylko osoby biorące udział w wojnie, więc jeśli u przeciwnika nie ma żadnego TH8, to możesz być pewny, że nie spotkasz np. rudej). Po trzecie w jaki sposób możesz go wyciągnąć i zabić przed atakiem właściwym. Po czwarte czy jest całe uzupełnione (w trakcie battle day po wybraniu informacji o CC można sprawdzić ile jest jednostek w środku). Jeśli jest to już któryś atak na wojnie, to często z poprzednich ataków można wywnioskować “styl” uzupełniania CC przez przeciwnika. Warto sprawdzić lub spytać na czacie.
  • W zależności od powyższego zaplanowanie ataku. Określenie przebiegu ataku, dobór odpowiedniego wojska oraz spelli. Poporszenie (najlepiej wcześniej) o odpowiednie wojsko do CC. ODPWOEDNIE oznacza określone jednostki, a nie dowolne!
  • Jeśli na istniejącą wioskę został wykonany już jakiś atak to koniecznie należy sprawdzić replay aby poznać położenie pułapek, tesli oraz zawartość CC wroga. Zachowanie wojska poprzednika podczas ataku też często daje dużo informacji.
  • Po wszystkich przygotowaniach warto omówić atak na czacie – zawsze znajdzie się ktoś gotowy dopomocy, a spoptrzeżenia osoby bardziej doświadczonej pomagają w szybszej nauce NIE na własnych błędach

Wróć do spisu treści


6. Jak przygotować swoją wioskę do CW?

Przedewszystkim twoja wioska powinna możliwie najlepiej się bronić. Surowce nie mają znaczenia – są one uzupełniane automatycznie i nie mają związku z twoimi surowcami w wiosce bazowej.

Wioski buduj tak aby uniemożliwić zdobycie trzech gwiazdek. Jeśli przeciwnik zdobędzie dwie ale nie trzy to twoja wioska jest dobra. Zbudowanie wioski która uniemożliwia zdobycie nawet dwóch gwiazdek jest praktycznie nie możliwe.
Są podstawowe zasady którymi powinieneś się kierować:

  • Chroń swoje TH – powinno się ono znajdować centralnie w środku wioski i być trudne do zdobycia.
  • Umieść CC tak aby trudno było wydostać z niego jednostki obronne. Jeśli przeciwnik to zaniedba to twoje szanse na udaną obronę bardzo rosną
  • Sprawdzaj HP (wytrzymalość) swoich budynków i wykorzystuj te które są trwalsze do osłaniania głównych budynków obronnych – np. smoki niszczące storage i będące pod ostrzałem AD znajdującego się za nim dużo bardziej prawdopodobnie zostaną zabite
  • Analizuj swoją wioskę pod kątem najczęstszych ataków na CW na twoim poziomie TH. Staraj się umieścić w wiosce pułaki na każy rodzaj ataku który najczęściej spotykasz – inne pomiń – nie ma wiosek idealnych
  • Jeśli to możliwe markuj dodatkowe problemy dla atakującego. Dla przykładu jeśli spodziewasz się ataku hogami – umieść kilka pól 2×4 gdzie mogły by być podwójne giant bobmby. Utrudniaj planowanie ataku na swoją wioskę.

Wróć do spisu treści


7. Loot?

Umówmy się. Ten klan to klan osób uwielbiających ataki na CW.
Ataki przemyślane, z pełnym zaangażowaniem. Ataki drogie. Ataki często nieopłacalne.

Niezależnie od sytuacji na wojnie OBA ataki wykonujemy z takim samym zaangażowaniem, na ambitne cele.
W popisowym stylu.

Wygrana na wojnie to sama słodycz.
Przegrana na wojnie to czysta motywacja.

Loot to taki pomijalny dodatek. Pomaga nam się szybciej rozwijać, ale nie ma znaczenia.
Jeśli tego nie czujesz, to nasz klan nie jest dla Ciebie.
Albo zmień myślenie, albo zmień klan. Nie ma innej drogi bo z innym nastawieniem w dłuższej perspektywie i tak się nie dogadamy.

Wróć do spisu treści


Advertisements